FAQ

FAQ soveklubben

Det at godt at være forsigtig, når man skal finde én eller flere sovepartnere. Soveklubben har lavet denne FAQ for at hjælpe jer med at få klarhed omkring den nye sove-situation, I ønsker:

  1. Hvad handler soveklubben om?
    • Det handler om at sove sammen
  2. Hvornår mødes vi?
    • Aftal hvornår I mødes, går i seng, står op og skilles igen om morgenen; hellere for meget end for lidt
  3. Hvad gør jeg for at komme i gang?
    • Start med at skrive lidt sammen eller aftal et møde online via vores videochat
    • Hvis det stadig føles rigtigt, så aftal at I mødes på en cafe eller hjemme hos en af jer til et par kaffe-møder inden. Det er vigtigt at gå forsigtigt frem, da det at sove sammen er sårbart for enkelte
    • På kaffemødet kan I stille spørgsmål, og soveklubben kan anbefale at få talt om disse områder:
      • Hvor meget tøj har vi på, når vi sover?
        • Sæt rammerne for hvor meget tøj i hver især har på; I behøver ikke at være ens på-/afklædt – bare I er klare, så din sovepartner kan sige Ja eller Nej
      • Kvinder og mænd reagerer fysisk på nærhed; få talt om at det er naturligt, og at det ikke er en opfordring eller et initiativ til “mere”
      • Fortæl hvis der er noget svært omkring sovesituationen. Vi har alle bagage med.
      • Skal din gæst have eget sengetøj med?
      • Sover I med hver sin dyne eller under den samme dyne?
        • (Soveklubben anbefaler en dobbelt-dyne, så I kan ligge tæt, men også hver for sig)
      • Tal om jeres “Nej” – hvordan kommer det til udtryk? Er der på forhånd noget, som du siger Nej til?
  4. Hvad gør jeg, hvis nu der sker noget jeg ikke kan lide?
    • Lær at sige Nej; hvis du føler et Nej i løbet af natten, så lyt til det og udtal det. Du kan også bevæge dig væk, eller flytte en hånd eller en arm forsigtigt. Du behøver ikke at begrunde et Nej.
  5. Hvad gør jeg, hvis jeg møder et Nej?
    • Lær at respektere et Nej. Et NEJ er et NEJ, både til invitationen og i sovesituationen. Det skal ikke forklares. Bare ret dig efter det. Husk at det ikke nødvendigvis er et Nej til dig og din personlighed. Det kan være det bare er for varmt. Eller for tungt. Eller for tæt. Lige nu. For ”varmt” lige nu, kan ændre sig til ”koldt” senere på natten, og så er der brug for armen eller kroppen igen. Et Nej den ene aften, kan altså blive et Ja på et andet tidspunkt – hvis Nej’et altså bliver respekteret
  6. Hvad gør jeg, hvis mine Nej’er ikke bliver respekteret?
    • Hvis du har været tydelig omkring dine Nej’er, foreslår jeg at du jager en finger hårdt og ubarmhjertigt op i næsen på din sove-partner
  7. Hvad må jeg gerne gøre?
    • Lær at sige Ja – altså gøre det du har lyst til, hvis det føles rigtigt; det kræver lidt mod at gå ind i de første møder, men når du ved at din sovepartner siger Nej, er det nemmere at gøre det, som du har lyst til.
  8. Hvor tæt sover vi egentlig?
    • Gør jer nogle tanker om, hvor tæt I har lyst til at sove inden. Og tilpas dem, hvis det ændrer sig i løbet af natten.
  9. Jeg er genert…
    • Vi er alle almindelige mennesker. Om natten fryser nogen, andre sveder, enkelte prutter lidt eller snorker. Alle sover godt og dårligt til tider. Vær med det hele. Det er bare naturligt og vildt dejligt at vågne af en uhyggelig drøm og kunne putte sig ind til en varm krop; respektér hinanden
  10. Skal jeg give feedback bagefter?
    • Skriv eventuelt bagefter om du har nydt det, eller hvis du har lyst igen en anden gang. Undgå at skrive negative ting som feedback
  11. Jeg har haft en nederen oplevelse, hvad gør jeg?
    • Tal med nogen om det. Blokér evt. din sovepartner.
Top